Åsas Lilla Hörna

Direktlänk till inlägg 7 november 2011

Vecka 39 inleds med luciatåg;)

Av Åsa Bengtson - 7 november 2011 11:46

Ja då var vi inne i vecka 39 !=) Men ännu inte en skymt av de minsta förverkar eller liknande. Helgen var i alla fall lugn, man vet ju inte hur många fler sånna det blir ;) Mys med Johannes och pyssel blev det. Under söndagen fick jag för mig att julpyssla igen och tog fram allt vad jag äger i cernitlereväg, resultatet blev detta lilla lussetåg..              

Idag har jag även sytt ett drapperi till en hylla i köket som behöver skymmas lite, ett till lakan till litens vagn och 2 julkudd fodral till kuddarna i soffan=) Herregud vad jag börjat sy jag som aldrig sytt innan i mitt liv^^inga komplicerade saker men ändå ;P

    

Här kommer en liten text om vecka 39 också...

Barnet

Barnet är ungefär 50 centimeter långt. Det har vuxit färdigt nu men kan fortsätta öka i vikt. Allt handlar nu om att förbereda sig på livet utanför din trygga mage. Barnet producerar fett för att klara sig i kylan utanför magen. Levern och hjärtat lagrar näring för att ta till vid syrebrist under förlossningen. Näringen hjälper även det nyfödda barnet att klara sig utan föda det första levnadsdygnet.

Vikt 3 450 gram.

Mamma

Symfus-fundus är nu 33-38 centimeter. Kanske du känner dig som en jätte. I början av graviditeten är livmoderhalsen riktad bakåt för att hindra att öppningen vidgas. Nu ändras riktningen och livmoderhalsen kortas ner några centimeter. Du kan känna dig tung och trött samt ha kraftiga förvärkar. Men härda ut, snart är förlossningen här.

Vila!

Vila så mycket du kan, du behöver alla krafter. Har du svårt att sova på natten, ta igen det på dagen. Det gör inget om du vänder på dygnet, det kommer du i alla fall att göra när barnet är ute. Bättre att ständigt vara så utsövd som det går, eftersom du inte har någon aning om när förlossningen sätter igång. Kanske får du inte sova på 24 timmar om du har en lång latensfas med värkar som håller dig vaken. Så sov så ofta du bara kan innan! Har du svårt att sova - vila istället.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Bengtson - 18 september 2012 15:01

Äntligen! Nu tror jag väl ändå jag ska vara frisk, fan ta bofinken annars som mamma hade sagt ;) Efter att ha haft förkylning efter förkylning som bara terkommit såfort jag satt min fot på gymmet (känns det som) Så är det dags att ge det ännu ett för...

Av Åsa Bengtson - 11 september 2012 07:34

Efter en känslomässig och jobbig vecka blev det i alla fall ett upplyftande avslut! -0,9 kilo sen förra veckan, det vill säga att jag ligger på -20,5 och därmed har kommit över 20 kg!:D Har dock inte blivit mycket träning denna veckan heller då jag...

Av Åsa Bengtson - 4 september 2012 08:40

Igår blev det ordentligt med träning! först en 105minuters promenad med Fanny och lilla Felicia sen en halv timmes promenad fram och tillbaka till gymmet! alltså 165 min promenad, 30 min trappmaskin eller step up eller vad man nu vill kalla det:) och...

Av Åsa Bengtson - 2 september 2012 18:07


Oj oj oj vad längesedan det var jag skrev nu! Men nu är jag igång igen och kommer även börja länka bloggen från viktväktarna så nu äntligen tänkte jag börja dela med mig av min viktresa och förhoppningsvis hjälpa och motivera andra genom att blogga! ...

Av Åsa Bengtson - 7 februari 2012 08:21


Jaha, sitter nu och äter frukost, bestående av en macka, ett ägg och fil med päron och kanel! Mums, det är verkligen min nya favvorit, päronet ersätter onyttiga flingor och det smakar riktigt sött utan att kosta en enda point!=) Fick dessutom höra av...

Presentation


Hej! Åsa heter jag och min blogg är för dig som är intresserad av att följa min viktnedgång med viktväktarna och kanske själv få hjälp och inspiration. Bloggen kommer även handla om mina andra intressen, pyssel, bakning, matlagning, tårttillverkning och h

Senaste inläggen

Kategorier

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards