Åsas Lilla Hörna

Direktlänk till inlägg 31 oktober 2011

Vecka 38!

Av Åsa Bengtson - 31 oktober 2011 08:40

Har varit en riktigt dålig bloggare senaste veckan men det har minst sagt varit fullt upp, vet knappt vad vi gjort men mycket är det! I torsdags blev det lite skräddri här hemma, julig som jag är så sydde jag mig en julstrumpa, mest för skojjs skull, för att se om jag kunde. Jag har ju inte sytt speciellt mycket i mitt liv menar jag! Såhär blev resultatet i alla fall.  

Jag sydde även 3 små örgott till "Liten" kan behövas om han blir en liten kräkbebis;)

Sen har de senaste dagarna varit sprängfyllda med shopping! Vår julshopping kom lite tidigare än vi väntat,men kanske lika bra det! "Liten" lär väl komma och ta all tid sen ;P Lördagen spenderades på Väla, Rusta, Ikea och diverse skobutiker. Under söndagen blev det sen en helt oplanerad spontantripp till Ullared för att köpa material till paketkalendrar till Johannes systerdöttrar!=) Dessutom blev det en del andra julklappar, bilder på shopping fynden kommer senare!

Söndagen var ju även skiftdag så vi är nu inne i vecka 38 och bebis är helt klar! Nu räknas han inte som prematur längre om han kommer, så det tycker jag gott han kan göra!

Barnet

Barnet förbereder sig nu för att födas. De flesta av alla barn som föds i Sverige kommer ut mellan vecka 37+0 och 41+6. Ungefär sex procent föds före fullgågna 37 graviditetsveckor. Det råder oklarheter om vad som sätter igång förlossningen, men en forskning säger att det är barnet som bestämmer när det vill komma ut. Man anser då att graviditetslängden finns i ditt barns arvsanlag. Det anlaget har alltså bestämts efter vad som är normal graviditetslängd i din och din partners familj. Att barnet vuxit till en viss storlek samt om föregående fosterdel är fixerad eller inte har ingen direkt betydelse för när förlossningen sätts igång, men moderkakans livslängd spelar in.

Vikt 3 200 gram.

Mamma

Vissa kvinnor ökar i vikt under hela graviditeten, andra stannar av mot slutet. Båda sätten är helt normalt. Däremot ska du vid plötslig viktökning eller viktnedgång kontakta din barnmorska. Nu kan det vara svårt att hitta kläder som räcker till. Klä dig bekvämt. Bylsiga, luftiga tröjor och byxor är helt rätt. Du har nog att fundera över och behöver inte öka bekymren genom att klä dig obekvämt. En del gravida kan uppleva en ilande känsla när barnets huvud stöter emot musklerna i bäckenbotten. En del kvinnor drabbas av besvär med diarré i slutet av graviditeten. Det beror troligtvis på en ökning av hormonet prostaglandin som har till uppgift att tömma tarmen inför förlossning.

Den allra sista tiden brukar de blivande föräldrarna ägna tid åt att ”boa”. Städa, pyssla, gå igenom lådor och garderober. Samtidigt som detta är ett förberedelsearbete blir det också en bearbetning av det förgångna.


Dessutom firar jag och Johannes ett år idag!:D SÅ mycket som har hänt senaste året! Tiden har gått så fort sen jag träffade min älskling! Ikväll blir det mys på "vår" resturang!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åsa Bengtson - 18 september 2012 15:01

Äntligen! Nu tror jag väl ändå jag ska vara frisk, fan ta bofinken annars som mamma hade sagt ;) Efter att ha haft förkylning efter förkylning som bara terkommit såfort jag satt min fot på gymmet (känns det som) Så är det dags att ge det ännu ett för...

Av Åsa Bengtson - 11 september 2012 07:34

Efter en känslomässig och jobbig vecka blev det i alla fall ett upplyftande avslut! -0,9 kilo sen förra veckan, det vill säga att jag ligger på -20,5 och därmed har kommit över 20 kg!:D Har dock inte blivit mycket träning denna veckan heller då jag...

Av Åsa Bengtson - 4 september 2012 08:40

Igår blev det ordentligt med träning! först en 105minuters promenad med Fanny och lilla Felicia sen en halv timmes promenad fram och tillbaka till gymmet! alltså 165 min promenad, 30 min trappmaskin eller step up eller vad man nu vill kalla det:) och...

Av Åsa Bengtson - 2 september 2012 18:07


Oj oj oj vad längesedan det var jag skrev nu! Men nu är jag igång igen och kommer även börja länka bloggen från viktväktarna så nu äntligen tänkte jag börja dela med mig av min viktresa och förhoppningsvis hjälpa och motivera andra genom att blogga! ...

Av Åsa Bengtson - 7 februari 2012 08:21


Jaha, sitter nu och äter frukost, bestående av en macka, ett ägg och fil med päron och kanel! Mums, det är verkligen min nya favvorit, päronet ersätter onyttiga flingor och det smakar riktigt sött utan att kosta en enda point!=) Fick dessutom höra av...

Presentation


Hej! Åsa heter jag och min blogg är för dig som är intresserad av att följa min viktnedgång med viktväktarna och kanske själv få hjälp och inspiration. Bloggen kommer även handla om mina andra intressen, pyssel, bakning, matlagning, tårttillverkning och h

Senaste inläggen

Kategorier

Gästbok

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards